THE
EVOLUTION OF VALLENATO
A new
form from the piano.
Like most musical Latin American genres, Vallenato
music has evolved through time, as is the case of the Argentinian tango, the Mexican ranchera, and the Dominican merengue. So, I’ll dare say that vallenato had an era shaped by the way
in which its interpreters performed it, like in the case of the vallenato of
the minstrels, known because its musical instruments, the caja, the guacharaca, and
the accordion, which accompanied the
voices of whoever played the latter instrument. The vallenato of this epoch was narrative, full of anecdotes and women
were sung to with true love and sentiment.
But this folk and indigenous rhythm is vulnerable
suggestion, as demonstrated by Alejandro
Zuleta, who during the last few years has been exploring the traditional vallenato of the accordion and has
translated it, with sweet melodies to the piano. Alejandro is from Bogota;
a legacy of the Zuleta family –a long
list of celebrity vallenato musicians
from Colombia- and son of Emiro Zuleta, one
of the most prolific composers of his generation.
Alejandro is a musician in every sense of the word, and knows
that music is a language and even with the introduction of certain instruments,
vallenato continues to maintain its
narrative form and that will always be the most romantic way of singing with
true love and sentiment to a woman. His own compositions, Afro-Colombian
rhythms, avant-garde jazz, freestyle
improve and live electronic music, serve as starting points for his
explorations. He has been the development of an electronic interface to process
the piano, next to Dafna Neftaly, one
of the most relevant voices in New York in the electronic music scene.
All who’ve listened see in him a more playful, joyful
rhythm; with lyrics that transmit the true sentiment of the minstrels from the coast where vallenato predominates. In the meantime,
Alejandro continues working on his
projects, one of which is to record a CD with Hugo Carlos Granado.
Nowadays, Alejandro
continues to work on his goals and he knows that he has a long road ahead of
him, especially when he has the responsibility of maintaining the legacy of his
blood and last name.
LA
EVOLUCIÓN
DEL VALLENATO
Una
nueva forma desde el piano
La
música vallenata ha evolucionado a través del tiempo como lo han hecho la
mayoría de los géneros musicales latinoamericanos, tales son los casos del tango argentino, la ranchera mexicana y el merengue
dominicano. Así que hoy me atrevo a decir que el vallenato tuvo una época marcada por la forma de interpretación de sus
exponentes, el vallenato de los juglares por ejemplo, se identificó porque la caja, la guacharaca, y el acordeón,
acompañaban las voces de quienes tocaban este último instrumento. El vallenato de
esta época era narrativo, lleno de anécdotas y se le cantaba a la mujer con
verdadero amor y sentimiento.
Pero
este ritmo folklórico, autóctono, es vulnerable a cualquier propuesta, así lo
ha demostrado Alejandro Zuleta, quien
durante los últimos años ha estado explorando el vallenato del tradicional acordeón y lo ha traducido con las dulces
melodías del piano. Alejandro es bogotano;
legado de la familia de los Zuleta -una
larga lista de célebres músicos vallenatos colombianos- e hijo de Emiro Zuleta, uno de los compositores
más prolíficos de su generación.
Alejandro
es un músico en todo el sentido de la palabra, y sabe que la música es un
lenguaje y que aun con la introducción de ciertos instrumentos, el vallenato sigue conservando su forma
narrativa y que siempre será la forma más romántica de cantarle con verdadero
amor y sentimiento a la mujer. Sus propias composiciones, ritmos afro-colombianos,
jazz avant-garde, la improvisación
libre y la música electrónica en vivo, sirven como puntos de partida para sus
exploraciones. Él ha sido el desarrollo de una interfaz electrónica para
procesar el piano de la mano de Dafna
Neftalí, una de las voces más relevantes de Nueva York en la escena de la
música electrónica.
Quienes
lo han escuchado ven en él un ritmo más jocoso, más alegre; con letras que
trasmiten el verdadero sentimiento de los juglares
de la costa vallenata. Por el momento, Alejandro
sigue trabajando en sus proyectos entre los que menciona grabar un CD con Hugo Carlos Granado.
Hoy
en día, Alejandro sigue trabajando en
sus metas y sabe que el camino es largo, sobre todo, cuando se tiene la
responsabilidad de una descendencia de apellido y de sangre.
By
JOHN RENGIFO
CEO
/ ALVARO ALTAMIRANO
Publisher and Translation Director / CESAR FLOREZ
Executive Managing Director / MIREYA POSADA
VÍDEO
ASÍ FUE MI QUERER / ALEJANDRO ZULETA
LATINO SHOW MAGAZINE
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