Saturday, May 3, 2014

THE EVOLUTION OF VALLENATO



THE EVOLUTION OF VALLENATO
A new form from the piano.

Like most musical Latin American genres, Vallenato music has evolved through time, as is the case of the Argentinian tango, the Mexican ranchera, and the Dominican merengue. So, I’ll dare say that vallenato had an era shaped by the way in which its interpreters performed it, like in the case of the vallenato of the minstrels, known because its musical instruments, the caja, the guacharaca, and the accordion, which accompanied the voices of whoever played the latter instrument. The vallenato of this epoch was narrative, full of anecdotes and women were sung to with true love and sentiment.

But this folk and indigenous rhythm is vulnerable suggestion, as demonstrated by Alejandro Zuleta, who during the last few years has been exploring the traditional vallenato of the accordion and has translated it, with sweet melodies to the piano. Alejandro is from Bogota; a legacy of the Zuleta family –a long list of celebrity vallenato musicians from Colombia- and son of Emiro Zuleta, one of the most prolific composers of his generation.

Alejandro is a musician in every sense of the word, and knows that music is a language and even with the introduction of certain instruments, vallenato continues to maintain its narrative form and that will always be the most romantic way of singing with true love and sentiment to a woman. His own compositions, Afro-Colombian rhythms, avant-garde jazz, freestyle improve and live electronic music, serve as starting points for his explorations. He has been the development of an electronic interface to process the piano, next to Dafna Neftaly, one of the most relevant voices in New York in the electronic music scene.

All who’ve listened see in him a more playful, joyful rhythm; with lyrics that transmit the true sentiment of the minstrels from the coast where vallenato predominates. In the meantime, Alejandro continues working on his projects, one of which is to record a CD with Hugo Carlos Granado.

Nowadays, Alejandro continues to work on his goals and he knows that he has a long road ahead of him, especially when he has the responsibility of maintaining the legacy of his blood and last name.



LA EVOLUCIÓN DEL VALLENATO
Una nueva forma desde el piano

La música vallenata ha evolucionado a través del tiempo como lo han hecho la mayoría de los géneros musicales latinoamericanos, tales son los casos del tango argentino, la ranchera mexicana y el merengue dominicano. Así que hoy me atrevo a decir que el vallenato tuvo una época marcada por la forma de interpretación de sus exponentes, el vallenato de los juglares por ejemplo, se identificó porque la caja, la guacharaca, y el acordeón, acompañaban las voces de quienes tocaban este último instrumento. El vallenato de esta época era narrativo, lleno de anécdotas y se le cantaba a la mujer con verdadero amor y sentimiento.

Pero este ritmo folklórico, autóctono, es vulnerable a cualquier propuesta, así lo ha demostrado Alejandro Zuleta, quien durante los últimos años ha estado explorando el vallenato del tradicional acordeón y lo ha traducido con las dulces melodías del piano. Alejandro es bogotano; legado de la familia de los Zuleta -una larga lista de célebres músicos vallenatos colombianos- e hijo de Emiro Zuleta, uno de los compositores más prolíficos de su generación.

Alejandro es un músico en todo el sentido de la palabra, y sabe que la música es un lenguaje y que aun con la introducción de ciertos instrumentos, el vallenato sigue conservando su forma narrativa y que siempre será la forma más romántica de cantarle con verdadero amor y sentimiento a la mujer. Sus propias composiciones, ritmos afro-colombianos, jazz avant-garde, la improvisación libre y la música electrónica en vivo, sirven como puntos de partida para sus exploraciones. Él ha sido el desarrollo de una interfaz electrónica para procesar el piano de la mano de Dafna Neftalí, una de las voces más relevantes de Nueva York en la escena de la música electrónica.

Quienes lo han escuchado ven en él un ritmo más jocoso, más alegre; con letras que trasmiten el verdadero sentimiento de los juglares de la costa vallenata. Por el momento, Alejandro sigue trabajando en sus proyectos entre los que menciona grabar un CD con Hugo Carlos Granado.

Hoy en día, Alejandro sigue trabajando en sus metas y sabe que el camino es largo, sobre todo, cuando se tiene la responsabilidad de una descendencia de apellido y de sangre.


By JOHN RENGIFO
CEO / ALVARO ALTAMIRANO
Publisher and Translation Director / CESAR FLOREZ
Executive Managing Director / MIREYA POSADA

VÍDEO
ASÍ FUE MI QUERER / ALEJANDRO ZULETA

LATINO SHOW MAGAZINE



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